Nævnet stadfæstede i december 2019 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en kvindelig statsborger samt et barn fra Somalia. Indrejst i 2016. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk somali og somali fra [en by] i Lower Shabelle-regionen, Somalia. Ansøgeren tilhører hovedklanen Dir, underklanen [X] og subklanen [Y]. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at hun frygter at blive slået ihjel af de mænd fra al-Shabaab, som efterstræber hendes ægtefælle. Derudover frygter ansøgeren at blive slået ihjel af Habar Gedir-klanen. Til støtte for sit asylmotiv har ansøgeren oplyst, at de mænd, som efterstræber hendes ægtefælle, ikke ville lade hende forlade landsbyen. På denne baggrund kunne ansøgeren ikke tage til ambassaden i Uganda og give de oplysninger, som skulle bruges til parrets familiesammenføringssag. Ansøgeren har videre oplyst, at de mænd, som efterstræber hendes ægtefælle, kom på ansøgerens bopæl hver aften efter hendes ægtefælle forlod Somalia. Ved besøgene spurgte mændene efter ægtefællens opholdssted ligesom de slog ansøgeren. En af gangene blev der også skudt med et gevær, hvorfor en splint ramte ansøgeren. Kort inden sin udrejse ville mændene have ansøgeren til at gifte sig med en ny mand. Ansøgeren ville forlade byen, men blev truet af mændene med at blive slået ihjel, såfremt hun og børnene udrejste af landsbyen. Næste dag flygtede ansøgeren. Hun havde dog ikke råd til at tage sine børn med sig. Vedrørende ansøgerens frygt for Habar Gedir-klanen har ansøgeren oplyst, at hun aldrig selv er blevet truet personligt af klanen, men at hendes klan har modtaget trusler fra Habar Gedir-klanen, og at alle derfor kan blive berørt. Ansøgeren og hendes ægtefælle har på vegne af datteren som asylmotiv henvist til, at de frygter, at hun bliver omskåret og voldtaget, ligesom de frygter, at hun ikke har en fremtid i Somalia. Til støtte for asylmotivet har forældrene oplyst, at det er et krav, at alle piger omskæres i Somalia. De frygter, at familien, al-Shabaab eller klanmedlemmerne vil omskære datteren. Al-Shabaab vil undersøge om datteren er omskåret, hvilket ikke er muligt at afslå, da man ellers bliver slået ihjel. Det er kvinderne, som arbejder for al-Shabaab, som udfører omskæringen. Begge forældre er imod omskæring og ønsker ikke, at datteren bliver omskåret, ligesom datterens far har oplyst, at han vil forsvare hende imod omskæring. Ansøgeren har endvidere oplyst, at datteren vil få et elendigt liv i Somalia ligesom ægtefællen mener, at datteren ikke har nogen fremtid i Somalia. Datterens far har endvidere oplyst, at hans to døtre i Somalia allerede er omskåret. Flygtningenævnet kan ikke lægge ansøgerens forklaring om, at hun har en konflikt med al-Shabaab, til grund. Ansøgeren har således forklaret forskelligt om blandt andet, hvorvidt hun forud for ægtefællens udrejse var bekendt med, at ægtefællen ville udrejse. Til samtalen af [en dato i sommeren] 2017 oplyste ansøgeren, at hun først fandt ud af, at ægtefællen ville flygte, efter han havde forladt landet, og at ansøgeren ikke kunne tale med ægtefællen, da han blev ført af al-Shabaab. Under nævnsmødet forklarede ansøgeren, at ægtefællen forud for sin udrejse – mens al-Shabaab var til stede på bopælen – diskret fik oplyst ansøgeren om, at han ville udrejse. Ansøgeren har endvidere forklaret divergerende og udbyggende omkring, hvor ofte hun var blevet udsat for fysiske overgreb fra al-Shabaab. Til asylsamtalen har hun således forklaret, at hun var blevet slået en del gange med våben, men senere forklaret, at det var to gange, som efterfølgende blev ændret til, at hun ved den første episode ikke blev slået, men strejfet af et skud og alene ved den anden episode, at hun blev slået med et våben. For så vidt angår ansøgerens henvisning til, at der er en konflikt mellem hendes klan og klanen Habar Gedir, kan dette ikke bagrunde, at der meddeles ansøgeren asyl. Der er herved lagt vægt på, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at der har været eller vil opstå en konflikt mellem disse klaner. Flygtningenævnets flertal kan ikke lægge til grund, at ansøgerens datter i Somalia vil være i risiko for at blive omskåret. Der er herved lagt vægt på, at både ansøgeren og hendes ægtefælle har forklaret, at der er imod omskæring, og at de vil modsætte sig dette. Efter de foreliggende baggrundsoplysninger, herunder udlændingestyrelsens baggrundsoplysninger, herunder Udlændingestyrelsens Temarapport ”South Central Somalia – Female Genital Mutilatrion/Cutting” fra januar 2016 fremgår, at al-Shabaab har forbudt omskæring af kvinder og at det er muligt for kvinder at undgå omskæring af deres døtre, hvilket afhænger af moderens personlighed om hun vil kunne modstår et sådant pres fra familiemedlemmer og samfundet.Det kan på denne baggrund ikke lægges til grund, at datteren vil være i risiko for omskæring, hvis hun tager ophold i Somalia. Det bemærkes hertil, at både ansøgeren og hendes ægtefælles forældre er afgået ved døden og derfor ikke vil kunne presse dem. Flygtningenævnet finder endelig på baggrund af de af Udlændingestyrelsen nævnte og foreliggende baggrundsoplysninger, at situationen i [en by] i Lower Shabelle, hvor ansøgeren kommer fra, er ændret således, at ikke enhver ved sin blotte tilstedeværelse vil være i risiko for overgreb i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3. Forholdene er – om end de fortsat er skrøbelige og uforudsigelige – forbedrede, og ændringerne findes ikke at være af helt midlertidig karakter. Uanset al-Shabaab efter de foreliggende baggrundsoplysninger må antages at have delt kontrol i ansøgerens hjemområde med AMISOM, kan dette ikke føre til en anden vurdering. Der er herved henset til, at angreb i områder som al-Shabaab ikke kontrollerer fuldt ud efter de foreliggende baggrundsoplysninger om de generelle forhold for uprofilerede personer uden individuelle konflikter med al-Shabaab, ikke er direkte rettet imod civilbefolkningen. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” soma/2019/264/JAH