Nævnet meddelte i december 2020 opholdstilladelse (K-status) til et ægtepar samt et barn fra Iran. Indrejst i 2015. Flygtningenævnet udtalte: ”Den mandlige ansøger er etnisk kurder og er født og opvokset i landsbyen [Landsby A], i Kermanshah-området i Iran. Den kvindelige ansøger er etnisk kurder og er født i Sulaimania, Irak, men er også opvokset [Landsby A], Iran. Ansøgerne har oplyst, at de på indrejsetidspunktet var Yarsan Ahl-e Haqq af trosretning, men at de under opholdet i Danmark er konverteret til kristendommen. Den mandlige ansøger har fungeret som borgmester i landsbyen [Landsby A], Iran, men har ikke herudover været politisk aktiv. Ansøgerne har som oprindeligt asylmotiv henvist til, at de frygter at blive fængslet, udsat for tortur og henrettet af de iranske myndigheder, der anklager den mandlige ansøger for at have propaganderet for trosretningen Yarsan Ahl-e Haqq, idet han som valgt ”Dehyar”, som er en mellemmand mellem befolkningen og myndighedere, i sin landsby, var med til at samle ind til, og senere opføre, ”Jan Khaneh”, som er en religiøs bygning. Ansøgerne har som asylmotiv henvist til, at de frygter forfølgelse på baggrund af familiens konversion til kristendommen. Ansøgerne har endvidere henvist til, at deres søn [B] som asylmotiv har henvist til, at han frygter, at hans politiske sange vil give ham problemer med myndighederne. Ansøgernes søn [B] har endvidere som asylmotiv henvist til, at han er konverteret fra Yarsan til kristendommen. Ansøgerne har til støtte for deres asylmotiv oplyst, at de i starten var imod, at deres søn [B] begyndte at gå i kirke, men at hele familien senere er konverterede til kristendommen, og at de alle blev døbt den [Efteråret] 2016 i [Kirke C]. Ansøgernes søn har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at han rapper om politiske og sociale emner, og har særligt fremhævet sangen [Sang D] hvor han synger om problemer, fattigdom og uretfærdighed i Iran. Han har af nogle venner fået oplyst, at sangen ligger på Shahens efterfølgeres hjemmesider, og han ved endvidere, at sangen er blevet delt på Facebook. Ansøgernes søn har til støtte for sit asylmotiv endvidere oplyst, at hans interesse for kristendommen opstod en til to måneder efter familiens ankomst til Tyrkiet, ved at en ven ved navn [E] inviterede ham med i en kirke. Efter at have oplevet to mirakler, hvoraf det ene var i en drøm, blev han kristen. Flygtningenævnets flertal kan lægge ansøgerne og deres nu voksnes søns forklaringer om deres konvertering til kristendommen, til grund, og flertallet kan også lægge til grund, at konverteringen er reel. Flertallet har herved lagt vægt på, at ansøgerne og deres voksne søn nu på overbevisende måde har kunnet redegøre for deres bevæggrunde for at konvertere til kristendommen, og om hvordan kristendommen indvirker på deres hverdag. Flertallet har endvidere lagt vægt på, at den mandlige ansøger nu har demonstreret et udmærket kendskab til kristendommen, og den kvindelige ansøger har – når hendes begrænsede skolegang tages i betragtning – demonstreret et tilfredsstillende kendskab til kristendommen og har på overbevisende måde kunnet redegøre for sine refleksioner. At familiens konvertering er reel støttes også af deres umyndiges søns forklaring for nævnet. Deres nu voksne søn har kun i meget ringe grad kunnet redegøre for kristne begreber og spørgsmål vedrørende det nye testamente, men alligevel har hans forklaring om sine overvejelser og baggrunden for sin konvertering været overbevisende. Forklaringerne om konverteringen støttes også af de fremlagte erklæringer, hvoraf det fremgår, at hele familien kontinuerligt har deltaget i kirkelige aktiviteter. Sammenfattende finder Flygtningenævnets flertal således, at ansøgerne har sandsynliggjort, at de ved en tilbagevenden til Iran vil være i risiko for forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgerne og deres mindreårige søn opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1." Iran/2020/95/MIMA