Koens og aeresrelateret forfoelgelse Aegteskabelige forhold
Nævnet stadfæstede i oktober 2019 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en kvindelig statsborger fra Iran. Indrejst i 2018.Flygtningenævnet udtalte:”Ansøgeren er etnisk kurder og sunnimuslim fra Urmia, Vest-Aserbajdsjan, Iran. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at hun frygter at blive slået ihjel af sin bror, Sajad, fordi hun har giftet sig med sin ægtefælle imod sin families vilje. Videre har ansøgeren henvist til, at hun frygter de iranske myndigheder, fordi hendes ægtefælle er efterstræbt af de iranske myndigheder, idet han er politisk flygtning og har opnået asyl i Danmark. Til for sit asylmotiv har ansøgeren henvist til, at hun mødte sin ægtefælle, [A], som også er hendes fætter gennem sin svigerinde Nasrin. Efter kort tids kontakt mellem ansøgeren og [A] opdagede ansøgerens søster Asiyeh, at ansøgeren havde kontakt til [A]. Søsteren fortalte dette til ansøgerens mor. Moren spyttede på ansøgeren og gav hende en lussing. Efter omkring et års kontakt mellem ansøgeren og [A] besluttede de sig for at blive gift. Ansøgeren blev gift med [A] [i vinteren] 2015 i Tyrkiet. Under vielsen var ansøgerens bror Jamal, hans ægtefælle, [A’s] mor, hans to søstre Shabnam og Nasrin samt Nasrins ægtefælle til stede. To dage efter vielsen rejste ansøgeren tilbage til Iran. [A] rejste til Danmark. Ansøgeren fik afslag på familiesammenføring i [foråret] 2016 efter indgivet ansøgning i Teheran. Ansøgeren fik på ny afslag på familiesammenføring i [vinteren] 2016. Ansøgeren fortalte sin søster, Goli, i februar eller mart 2017, at hun fået afslag på familiesammenføring. Ansøgeren henvendte sig herefter sammen med sin søster til sin bror Jamal for at spørge ham til råds. Ansøgerens bror, Sajad, dukkede pludseligt op og truede ansøgeren på livet. Sajad tog kvælertag på ansøgeren, fordi han mente, at ansøgeren havde bragt skam over familien ved at gifte sig med [A]. Efter denne episode flyttede ansøgeren til sin svigerinde, Nasrin, hvor hun opholdt sig i frem til sin udrejse i [foråret] 2018. Flygtningenævnet kan ikke lægge ansøgerens forklaring om sit asylmotiv til grund, herunder at ansøgeren skulle have en asylbegrundende konflikt med sin egen familie på baggrund af sit ægteskab med sin fætter [A]. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på, at ansøgeren på centrale punkter har forklaret divergerende, herunder om hvordan familien blev bekendt med, at hun havde kontakt til [A], og om hvem der deltog i brylluppet i Tyrkiet. Til oplysnings- og motivsamtalen har ansøgeren således forklaret, at det udelukkende var hendes egen familie, der deltog i brylluppet, idet ansøgeren har forklaret, at ansøgerens mor og søster samt ansøgerens storebror og dennes ægtefælle deltog i brylluppet, mens ansøgeren til den efterfølgende samtale har forklaret, at det var [A’s] mor og to søstre, Shabnam og Nasrin, Nasrins ægtefælle samt ansøgerens bror og hans ægtefælle, der deltog i brylluppet. Derudover har Flygtningenævnet lagt vægt på, at det forekommer mindre sandsynligt, at ansøgeren under de oplyste omstændigheder vælger at etablere kontakt til [A] og indlede et forhold til ham, trods ansøgerens og [A’s] families mangeårige konflikt, og at ansøgeren ikke har forklaret overbevisende om baggrunden herfor samt sine refleksioner herom. Flygtningenævnet tilsidesætter på denne baggrund ansøgerens forklaring om sit asylmotiv, herunder om sin konflikt med sin familie, som konstrueret og utroværdigt. Ansøgeren har herefter ikke sandsynliggjort, at ansøgeren ved indrejse i Iran vil være i risiko for konkret og individuel forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, eller i reel risiko for umenneskelig behandling eller andre forhold omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2. Det forhold, at ansøgeren har fået et barn i Danmark, kan ikke føre til en ændret vurdering, uanset om barnet måtte rejse med ansøgeren tilbage til Iran eller ej. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Iran/2019/142/FAM