stat202188

Nævnet hjemviste i juni 2018 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en kvindelig statsløs palæstinenser. Indrejst i 2015. 
Flygtningenævnet udtalte: 
”Ansøgeren er etnisk araber, sunni-muslim af trosretning og statsløs palæstinenser. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at hun ved en tilbagevenden til Libanon frygter at blive anholdt af de libanesiske myndigheder og udvist til Syrien, idet de libanesiske myndigheder anser ansøgeren for at være statsløs palæstinenser fra Syrien. Ansøgeren har endvidere som asylmotiv henvist til de generelle forhold for statsløse palæstinensere i Libanon. Ansøgeren har til støtte herfor forklaret, at hun boede i Syrien i perioden fra 1975 til 2012. I Syrien blev ansøgeren gift med en statsløs palæstinenser fra Syrien. I forbindelse med indgåelsen af ægteskabet fik ansøgeren udstedt et syrisk opholdskort. Ved samme lejlighed blev ansøgerens libanesiske opholdskort inddraget af de syriske myndigheder. I 2012 rejste ansøgeren og hendes familie til Libanon, hvor de bosatte sig frem til 2015, hvor de rejste til Danmark. Efter indrejsen i Libanon fik ansøgeren udstedt opholdstilladelse gældende for tre måneder. Opholdstilladelsen fik ansøgeren efterfølgende forlænget flere gange. Nogle gange var der vanskeligheder forbundet med at få opholdstilladelsen forlænget. Ved sin genindrejse i Libanon forsøgte ansøger endvidere at generhverve sit libanesiske opholdskort, men blev i den forbindelse stillet over for et krav om, at hun lod sig skille fra sin ægtefælle, samt et krav om at aflevere sine syriske dokumenter. Ansøgeren har for nævnet – kort forud for nævnsmødet – fremlagt en række nye identitetsdokumenter, som angiveligt er udstedt af de syriske myndigheder. Flygtningenævnet bemærker, at det af baggrundsoplysningerne om situationen i Libanon (”Stateless Palestinian Refugees in Libanon”, report from Danish Immigration Service’s fact finding mission to Beirut, Lebanon, fra oktober 2014), bl.a. følgende: ”The international organization said that while PRL men who marry PRS women (in Syria) cannot be registered with Syria’s General Administration for Palestinian Arab Refugees (GAPAR), PRL women marrying PRS men can. As it officially is not possible to hold DPAR and GAPAR registration simultaneously, a PRL woman registering with GAPAR following her marriage to a PRS man in Syria would have to forfeit her DPAR registration (in Lebanon). She would then be treated as a PRS by the Lebanese authorities and would face significant obstacles entering Lebanon due to the current restriction in place. In such a case, her family members in Lebanon (with permanent residency) may try to apply for a pre‐approved visa, however it remains unclear in light of the new restrictions whether such pre‐approved visa would be granted. DPAR explained that it is not possible for a Palestinian to be registered as a refugee simultaneously both in Syria and in Lebanon. In case a Palestinian refugee has been registered and obtained refugee status in Syria, she or he will consequently be struck from DPAR’s registry in Lebanon, when a request has been issued by the General Security regarding this. The source did not consider that the Syrian authorities in general allow Palestinians from Lebanon to register as Palestinian refugees in Syria. There could be exceptions in the event of a case of political asylum in Syria.” Oplysninger støttes af kilder gengivet i Udenrigsministeriets fortrolige notat af 27. maj 2015 om opholdstilladelse i Libanon. Flygtningenævnet finder på den baggrund, at Udlændingestyrelsen skal gives lejlighed til at vurdere de nyligt fremlagte dokumenter også i lyset af de baggrundsoplysninger, som der er henvist til ovenfor. Sagen hjemvises derfor til Udlændingestyrelsen med henblik på fornyet behandling.” Stat/2018/8/TPS