201668

Nævnet stadfæstede i maj 2016 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia. Ansøgeren er mindreårig. Indrejst i 2015. 
Flygtningenævnet udtalte: 
”Indledningsvist tiltræder Flygtningenævnet Udlændingestyrelsens vurdering af, at ansøgeren, der er 17 år, er tilstrækkelig moden til at gennemgå en asylsagsbehandling. Flygtningenævnet lægger herved vægt på, at ansøgeren generelt har svaret sammenhængende og relevant på de spørgsmål, der blev stillet i Flygtningenævnet, og på en måde som viste, at ansøgeren forstod spørgsmålene og svarernes betydning. Ansøgeren er fra hovedklanen Darod, subklanen […], og sunni muslim fra Baadheere i Gedo-regionen, Somalia. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Somalia frygter at blive udsat for overgreb af al-Shabaab og Talhed-klanen. Til støtte for sit asylmotiv har ansøgeren forklaret, at han  i Baadheere [primo] 2013 blev anholdt af al-Shabaab, som slog ham og tog ham med til politistationen. Ansøgeren, der i forbindelse med sit arbejde i sin fars butik kort tid forinden havde været i Kenya for at handle ind, blev af al-Shabaab beskyldt for at være kenyansk spion og været ansvarlig for et kenyansk luftangreb, hvorunder der blev kastet bomber over Baadheere. Det lykkedes samme dag ansøgerens far at få ham løsladt. Nogle timer senere kom al-Shabaab til familiens bopæl, hvor al-Shabaab spurgte efter ansøgeren. Det lykkedes ansøgeren at flygte ud af vinduet og videre til Kenya. Ansøgeren blev senere orienteret om, at hans far og bror havde været fængslet af al-Shabaab på grund af beskyldningerne mod ansøgeren. Broren blev senere dræbt i [en anden by] af en fra Talhed-klanen, der er allierede med den somaliske regering.  Flygtningenævnet lægger ansøgerens forklaring om hans identitet til grund. Nævnet finder endvidere ikke tilstrækkeligt grundlag for at afvise, at der kan have været modsætningsforhold mellem flere, nu afdøde, mandlige familiemedlemmer og al-Shabaab. For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt ansøgeren selv, som omkring 14-årig, har været slået, anholdt og - efter løsladelse - eftersøgt af al-Shabaab, bemærker Flygtningenævnet, at ansøgeren intet har skrevet herom i sit asylskema, hvor han ellers har skrevet udførligt om sit asylmotiv, herunder farens og brorens problemer. Ansøgeren har endvidere i Flygtningenævnet forklaret usikkert og til dels afglidende om de dele af forklaringen, der vedrører dette emne samt om, at han skulle være beskyldt for at være spion for og involveret i flybombardementerne. Hertil kommer, at ansøgerens forklaring indeholder nogle uoverensstemmelser, der ikke isoleret set er afgørende, men som kan indgå i den samlede troværdighedsvurdering. Ansøgeren har været afhørt to gange af Udlændingestyrelsen, til hvem han dels har forklaret, at han blev anholdt af fire personer, men han har også forklaret, at han blev anholdt af to personer. Til styrelsen har han videre forklaret, at han blev slået bevidstløs ved moskeen, men han har også forklaret, at dette skete på stationen. Ansøgerens forklaring om, at al-Shabaab gik rundt om familiens lille hus for at lede efter ansøgeren, men ikke kunne finde ham, da han havde gemt sig i noget halm ganske få meter fra huset, har endvidere ikke fremstået overbevisende, og er i sig selv mindre sandsynlig. Ved vurderingen af ansøgerens troværdighed må der anlægges en lempeligere standard end for voksne ansøgere. Efter en samlet vurdering, og navnlig henset til, at ansøgeren intet har skrevet herom i sit asylskema, samt at han har forklaret usikkert og afglidende herom, finder Flygtningenævnet imidlertid ikke at kunne lægge ansøgerens forklaring om anholdelsen og eftersøgningen af ansøgeren til grund. Herefter, og med bemærkning om, al-Shabaab ikke længere har kontrollen over Baadheere, tiltræder Flygtningenævnet, at det må antages, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Somalia ikke vil være i en konkret risiko for at blive udsat for forfølgelse, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, eller overgreb omfattet af § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” soma/2016/68/col