soma201666

Nævnet stadfæstede i maj 2016 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia. Indrejst i 2014. 
Flygtningenævnet udtalte: 
”Ansøgeren er etnisk hawiye og muslim af trosretning fra Mogadishu, Somalia. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Somalia frygter, at han vil blive dræbt, ligesom sin broder og kollegaer, da al-Shaabab og klanmedlemmer til de afdøde personer vil hævne sig på ham. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at han påbegyndte sit job, som livvagt og chauffør, [i begyndelsen af] 2014 for borgmesteren […] i område fire i Mogadishu. [I sommeren] 2014 var ansøgeren, tre kollegaer og borgmesteren ud at køre om aftenen i Mogadishu. De mødte tre al-Shaabab medlemmer, som var i gang med at placere en vejsidebombe. Al-Shaabab medlemmerne åbnede ild mod ansøgeren og kollegaerne, da de steg ud af bilen. De besvarede skuddene, hvorefter et al-Shaabab medlem afgik ved døden, mens de to andre medlemmer overgav sig og blev bragte til politistationen. På politistationen blev ansøgeren og kollegaerne mødt af ældre fra klanerne Murursade og Ceyr, herunder fædrene til de to tilbageholdte medlemmer af al-Shaabab, som krævede medlemmernes løsladelse samt blodpenge for drabet af det ene al-Shaabab medlem. Ti dage senere blev de to medlemmer af al-Shaabab dømt til døden og henrettet. [I sommeren] 2014 blev borgmesteren dræbt ved en vejsidebombe i Mogadishu. Ansøgeren var til stede i bilen, da uheldet skete, og han deltog den efterfølgende dag i begravelsen. [I sommeren] 2014 var ansøgeren og en kollega på vej til politistationen for at tale med politichefen. De blev på vej derhen konfronteret af tre maskerede mænd, som affyrede skud mod dem. Kollegaen blev dræbt ved et skud og afgik ved døden på stedet, men det lykkedes ansøgeren at flygte hen til politistationen. [I sommeren] 2014 blev ansøgerens tredje kollega bortført og henrettet af en bande tilknyttet Shakur Mehaxey. Efter den hændelse levede ansøgeren i skjul indtil han udrejste. [I sommeren] 2014 blev ansøgerens broder,[…], dræbt ved skud, da han besøgte ham i [vennens] bolig. Ansøgeren flygtede fra boligen til område seks i Biana i Mogadishu, hvor [vennens] anden ægtefælle boede. [I sensommeren] 2014 udrejste ansøgeren af Somalia. Ansøgerens udrejse blev finansieret af salget af ansøgerens moders hus [i sensommeren] 2014. Flygtningenævnet kan ikke lægge ansøgerens forklaring til grund. Forklaringen fremtræder udetaljeret og forekommer ikke selvoplevet. Ansøgerens forklaring om skyderiet og anholdelsen af de to Al-Shabaab medlemmer [i sommeren] 2014 fremstår usandsynlig, ligesom ansøgeren under motiv- og oplysningssamtalen har forklaret, at alle tre Al-Shabaab medlemmer skød efter ansøgeren og dennes kolleger, mens han under samtalen med Udlændingestyrelsen i [sommeren] 2015 har forklaret, at kun det ene af Al-Shabaab medlemmerne var bevæbnet. Ansøgeren har ligeledes forklaret divergerende om omstændighederne, hvorunder han måtte aflevere sit våben. Under oplysnings- og motivsamtalen har ansøgeren forklaret, at overborgmesteren opsøgte ham umiddelbart efter begravelsen af ansøgerens chef. Til samtalen med Udlændingestyrelsen at han blev tilsagt til politistationen, hvor han måtte aflevere sit våben til politimesteren, og under nævnsmødet, at både overborgmesteren og politimesteren var til stede under mødet på politistationen. Endelig har ansøgeren forklaret divergerende om, hvem hans chef skulle møde, den aften, han blev dræbt af en bombe. Under oplysnings- og motivsamtalen har ansøgeren forklaret, at chefen skulle møde overborgmesteren, […], mens ansøgeren under samtalen med Udlændingestyrelsen har forklaret, at hans chef skulle mødes med politichefen, […]. Den generelle sikkerhedssituation i Somalia er ikke af en sådan karakter, at enhver ved sin blotte tilstedeværelse vil være i risiko for overgreb. Efter en samlet vurdering finder Flygtningenævnet ikke, at ansøgeren har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Somalia vil være i risiko for forfølgelse eller overgreb, omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1 eller stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” soma/2016/66/lrn