Nævnet stadfæstede i marts 2016 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia. Indrejst i 2015.
Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren tilhører hovedklanen […], subklan […] samt familieklanen […] og er sunni-muslim fra […], Somalia. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Somalia frygter at blive slået ihjel af al-Shabaab, idet han har nægtet at samarbejde med disse. Ansøgeren har endvidere som asylmotiv henvist til, at han stammer fra en mindre klan, hvorfor han ofte blev udsat for chikane og pengeafpresning af personer tilhørende større klaner. Til støtte for sit asylmotiv har ansøgeren oplyst, at hans daværende ægtefælle to gange i [foråret] 2009 blev opsøgt på deres bopæl af repræsentanter for al-Shabaab, der sagde, at ansøgerens to sønner skulle gå i koranskole. Ansøgeren opholdt sig på tidspunkterne for henvendelserne ikke på bopælen. Al-Shabaab henvendte sig endvidere i [sommeren] 2014 tre gange på ansøgerens værksted. Ved den første henvendelse krævede al-Shabaab, at ansøgeren skulle indstille sit arbejde med reparation af biler for de somaliske regeringsstyrker. Han blev omkring 15 dage senere på ny opsøgt og truet med at blive dræbt. Ansøgeren betalte herefter al-Shabaab 100 USD for at lade ham være. Ved den tredje henvendelse blev ansøgeren pålagt at dræbe en for ansøgeren ukendt person, hvilket ansøgeren accepterede. Ansøgeren udrejste herefter via Mogadishu. Ansøgeren har fået oplyst, at ægtefællen på et tidspunkt efter deres skilsmisse i 2010 på ny blev opsøgt af al-Shabaab og bortført. Flygtningenævnet kan ikke lægge ansøgerens forklaring om en konflikt med al-Shabaab til grund. Forklaringen fremstår ikke selvoplevet, men utroværdig og konstrueret til lejligheden. Nærmere spørgsmål om al-Shabaabs henvendelser til ham har ansøgeren besvaret i overordnede vendinger og uden nærmere detaljer. Ansøgeren har endvidere forklaret divergerende om flere centrale forhold i relation til den påberåbte konflikt. Om al-Shabaabs henvendelser i hans værksted har han [i foråret] 2015 i Udlændingestyrelsen forklaret, at de kom første gang ca. 5 måneder før hans udrejse i [sommeren] 2014, anden gang ca. en måned derefter og tredje gang ca. 8 dage inden udrejsen. [I vinteren] 2015 har han forklaret, at de kom første gang i [sommeren] 2014, anden gang ca. 14 dage derefter og tredje gang ca. 4 dage inden udrejsen. [I foråret] 2015 har han forklaret, at personerne fra al-Shabaab var bevæbnede ved den første henvendelse, mens han [i vinteren] 2015 og i nævnsmødet har forklaret, at han ikke ved, om de var bevæbnede, idet han ikke så, om de havde våben, men det gik han ud fra. Om al-Shabaabs tredje og sidste henvendelse har han [i foråret] 2015 forklaret, at der kom tre personer fra al-Shabaab, mens han [i vinteren] 2015 har forklaret, at der kun kom en. I nævnsmødet har han forklaret, at han kun så en, men at han kunne mærke, at der var flere, og at de normalt går 8-10 personer sammen, hvoraf nogle sidder rundt omkring, mens en henvender sig direkte. Om sin flugt fra [by] efter al-Shabaabs sidste henvendelse har han [i foråret] 2015 forklaret, at han først opholdt sig tre dage hos sin onkel, så en dag i sit værksted, derpå igen tre dage hos sin onkel og så ca. en måned i Mogadishu, mens han [i vinteren] 2015 har forklaret, at han overnattede en nat hos sin onkel, og at han ikke var tilbage i værkstedet, men tog til Mogadishu, hvor han opholdt sig i tre-fire dage før sin udrejse. I nævnsmødet har han forklaret, at han var sammen med sin onkel i fem dage, så to dage i Mogadishu alene og derefter 4 dage i Mogadishu sammen med sin onkel, og at han aldrig har forklaret, at han var i Mogadishu i en måned. Flygtningenævnet finder, at der ikke er holdepunkter for, at de nævnte divergenser skyldes tolkeproblemer eller ansøgers helbredsmæssige forhold. Vedrørende de påberåbte klankonflikter bemærker Flygtningenævnet, at ansøgeren ikke forklarede herom under samtalen [i foråret] 2015, hvor han forklarede, at han ikke har konflikter med andre end al-Shabaab, og at der ikke er andre grunde end disse til, at han har forladt sit hjemland og ikke kan vende tilbage. [I vinteren] 2015 har han forklaret, at han ofte er blevet opsøgt af personer fra større klaner, der har truet ham på livet og krævet penge af ham, men at han ikke herved er personligt forfulgt eller efterstræbt, idet alle fra de mindre klaner udsættes for det samme, der udspringer af de generelle forhold i byen som følge af klanforholdene. Flygtningenævnet finder det herefter ikke sandsynliggjort, at ansøgeren som følge af klankonflikter ved tilbagevenden vil være i risiko for at blive udsat for overgreb omfattet af udlændingelovens § 7. Om den generelle sikkerhedsmæssige situation i Lower Shabelle bemærkes, at der ifølge de seneste baggrundsoplysninger (EASO Country of Origin Information Report, Somalia Security Situation, februar 2016) i den senere tid har været kampe mellem på den ene side AMISOM og SNAF og på den anden side al-Shabaab, og at konflikter mellem klanmilitser yderligere komplicerer situationen. Hovedbyen Marka har været under kontrol af AMISOM og regeringsstyrker siden august 2012. Uanset oplysninger om, at al-Shabaab i nogle dage i begyndelse af februar 2016 besatte Marka, før AMISOM og regeringsstyrker på ny vandt kontrol over byen, finder Flygtningenævnet, at der ikke er grundlag for at antage, at situationen er således, at enhver ved tilbagevenden dertil kan antages at være i reel risiko for overgreb i strid med EMRK artikel 3 alene som følge af sin blotte tilstedeværelse. Sammenfattende finder Flygtningenævnet, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Somalia vil være i konkret og individuel risiko for forfølgelse, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, eller i reel risiko for overgreb omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2. Herefter, og idet Flygtningenævnet ikke finder grundlag for at udsætte sagen, stadfæster nævnet Udlændingestyrelsens afgørelse.” soma/2016/44/akm