Nævnet stadfæstede i februar 2019 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig asylansøger fra Sierra Leone. Indrejst i 2016.
”Ansøgeren er etnisk temne og sunnimuslim af trosretning fra Yamandu, Koidu, Sierra Leone. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv i Sierra Leone. I Gambia har ansøgeren været næstformand i og aktiv i partiet APC. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Sierra Leone frygter at blive slået ihjel af sin familie, lokalbefolkningen eller de sierraleonske myndigheder, idet han er homoseksuel. Til støtte for asylmotivet har ansøgeren oplyst, at han blev opdaget af sin far og onkel en dag, hvor han havde seksuelt samvær med tre drenge. Ansøgerens far og onkel slæbte ansøgeren og de tre drenge ud på gaden og råbte, at de var homoseksuelle. Flere mennesker kommer til stede og udsatte ansøgeren og de tre drenge for vold. Ansøgerens mor bragte ansøgeren til en medicinmand, hvor ansøgeren fik behandling for sine kvæstelser. Herefter blev ansøgeren henvist til en anden medicinmand i Guinea. Ansøgeren blev behandlet for sine kvæstelser i ni år. I denne periode havde ansøgeren hverken kontakt til sin familie eller gik i skole. Ansøgeren måtte flygte til Gambia, da medicinmanden i Guinea ville sende ham tilbage til hans hjemby. I Gambia havde ansøgeren seksuelt forhold til andre mænd. Ansøgeren indledte et forhold med en person ved navn [D]. Forholdet varede i tre år og ansøgeren så [D], når han besøgte Gambia to til tre uger hvert år. Ansøgeren valgte at gifte sig med en kvinde i Gambia. Kvinden var gravid og havde mistet sin ægtefælle. Ansøgeren blev gift med kvinden for at hjælpe hende, og for at skjule sin seksualitet. Ansøgerens forhold til [D] blev opdaget af de gambiske myndigheder, og ansøgeren blev følgelig fængslet i en uge. Ansøgeren udrejste herefter i 2016 fra Gambia med et visum til Danmark. I Danmark har ansøgeren haft omfattende aktiviteter for LGBT Asylum, hans forhold er omtalt i en sierraleonsk avis, og han har modtaget to mails med trusler, afsendt fra Sierra Leone. Flygtningenævnet lægger efter ansøgerens forklaring og aktiviteter i Danmark til grund, at ansøgeren er homoseksuel. Om ansøgerens generelle troværdighed bemærker Flygtningenævnet først, at ansøgeren har erkendt, at han gentagne gange har afgivet urigtige oplysninger til de danske myndigheder for at opnå visum til Danmark, herunder om formålet med rejsen og om hans civilstand. Ansøgeren har ligeledes afgivet divergerende oplysninger om antallet af børn. Flygtningenævnet finder efter en samlet bedømmelse af ansøgerens troværdighed ikke at kunne lægge ansøgerens forklaring om de forhold, han har påberåbt sig inden indrejsen i Danmark, til grund. Nævnet lægger for så vidt angår de konkrete omstændigheder navnlig vægt på, at ansøgeren har forklaret divergerende om omstændighederne ved den episode i 1989, hvor han har forklaret, at han havde seksuelt samvær med tre drenge på sit værelse, og som førte til, at han forlod Sierra Leone. Ansøgerens forklaring om sine seksuelle forhold i Gambia er også præget af usikkerheder/divergenser, herunder om hvor lang en periode han tjente penge ved at have sex med turister. Ansøgeren har også først for nævnet forklaret, at [E] var med på politistationen for at få ham løsladt. Endvidere stemmer ansøgerens forklaring om baggrunden for ægteskabet med [S] mindre godt med det tidsforløb, der gik, mellem han fortalte Sarah om sin seksuelle orientering, og indtil de giftede sig. Hertil kommer, at ansøgerens forklaring om forekomsten af indrejse/udrejsestempler i [foråret] 2009 i ansøgerens pas, og ansøgerens forklaring om grundlaget for at opnå legitimationsdokumenter forekommer mindre sandsynlig. For så vidt angår ansøgerens LGBT-aktiviteter m.v. i Danmark bemærker nævnet, at disse på den angivne baggrund ikke kan anses for udslag af ansøgerens reelle overbevisning, men må ses som et forsøg på at skabe sig et asylgrundlag i Danmark. Flygtningenævnet finder ikke, at aktiviteterne i Danmark i sig selv indebærer, at ansøgeren risikerer forfølgelse ved en tilbagevenden til Sierra Leone. Nævnet kan således ikke lægge til grund, at de for nævnet fremlagte trusselsmails [fra foråret og vinteren] 2018 er udtryk for reelle trusler. Flygtningenævnet finder heller ikke, at den fremlagte avisartikel [fra] 2017, selv hvis den måtte være autentisk, vil bringe ansøgeren i lokalbefolkningens eller myndighedernes søgelys. Flygtningenævnet finder efter de foreliggende baggrundsoplysninger og en samlet vurdering af ansøgerens forhold, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Sierra Leone vil være – eller have ønske om at leve på en sådan måde, at han vil bringe sig – i lokalbefolkningens eller myndighedernes søgelys på grund af sin seksuelle orientering på den baggrund risikerer forfølgelse, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, eller reel risiko for, at han vil blive udsat for overgreb, jf. udlændingelovens § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.”Sier/2019/1/TBP