serb20171

Nævnet stadfæstede i februar 2017. Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Serbien. Indrejst i 2017.
Flygtningenævnet udtalte:
”Indledningsvis bemærkes det, at Flygtningenævnet ikke finder grundlag for at behandle sagen på et mundtligt nævnsmøde, jf. udlændingelovens §§ 53, stk. 8, og 56, stk. 3.Ansøgeren er serbisk statsborger, etnisk serber og kristen katolik fra [A], Serbien. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har oplyst, at han er homoseksuel. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han frygter at blive udsat for vold og overgreb som følge af, at han er homoseksuel. Ansøgeren mener ikke, at han vil kunne opnå den fornødne beskyttelse hos myndighederne. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at han forud for sin udrejse i 2010 blev opsøgt i sit hjem af fire maskerede mænd i politiuniformer, som tog ham med ud i et skovområde, hvor han blev slået og sparket, ligesom han var udsat for trusler. Ansøgeren er flere gange blevet afhentet i hjemmet og udsat for krænkeler i skoven. Som følge heraf besluttede ansøgeren i 2010 at udrejse. I slutningen af 2012 blev ansøgeren udsendt fra Holland til Serbien. Ansøgeren opholdt sig et års tid i Novi Sad, inden han vendte tilbage til sin hjemby efter opfordring fra sin familie. I [vinteren] 2015 blev ansøgeren på ny opsøgt på familiens bopæl af fire maskerede mænd, som var iklædt uniformer. Ansøgeren blev ved flere lejligheder bortført af de maskerede mænd, som kørte ham til en skov, hvor han blev udsat for overgreb og truet på livet. I [vinteren] 2015 udrejste ansøgeren på ny. Efter indrejsen i Danmark har ansøgeren været i kontakt med sin far og søster, som har oplyst, at gerningsmændene har søgt efter ansøgeren på familiens bopæl og at de i den forbindelse har udsat både ansøgerens far og søster for overgreb. Flygtningenævnet lægger til grund, at homoseksuelle i Serbien kan blive udsat for diskrimination, og at homoseksuelle som følge heraf kan opleve problemer med at udleve deres seksualitet. Flygtningenævnet lægger endvidere til grund, at ansøgeren som forklaret er homoseksuel, og at han i den anledning har oplevet forskellige overgreb. Nævnet finder imidlertid ikke, at ansøgeren har sandsynliggjort, at han som følge af sin seksuelle orientering er blevet udsat for diskrimination af myndighederne. Flygtningenævnet finder således, at det beror på ansøgerens egen formodning, at de maskerede personer arbejder for myndighederne. Nævnet bemærker i den forbindelse, at overfaldsmændene ikke overfor ansøgeren har tilkendegivet, at de skulle være en del af det serbiske politi. Videre finder Flygtningenævnet, at det beror på ansøgerens egen formodning, at politiet og myndighederne ikke har vilje til at hjælpe ham som følge af hans homoseksualitet. Nævnet bemærker i den forbindelse, at ansøgeren efter sin egen forklaring ikke har forsøgt at anmelde forholdet til politiet eller de serbiske myndigheder i øvrigt. Flygtningenævnet bemærker, at nævnet ikke har fundet anledning til at søge yderligere akter vedrørende ansøgerens asylsager i henholdsvis Holland og Sverige indhentet, idet nævnet har lagt ansøgerens forklaring som sit asylmotiv til grund. Nævnet bemærker videre, at det fremgår af de foreliggende baggrundsoplysninger, at om end forholdene for LGBT-personer efter omstændighederne kan være vanskelige, er homoseksuelle forhold lovlige, og der foreligger ikke oplysninger om risiko for overgreb fra myndighedernes side rettet mod LGBT-personer. Det fremgår videre, at de serbiske myndigheder støtter LGBT-rettigheder, at hate crimes og anden diskrimination af LGBT-personer er kriminaliseret ved lov, at afholdelsen af Belgrade Pride 2015 blev gennemført uden problemer i september 2015, samt at parlamentet i juni 2013 vedtog en strategi for antidiskrimination med det formål at løse problemer vedrørende fordomme og mishandling af LGBT-personer. Flygtningenævnet kan i den forbindelse blandt andet henvise til rapporterne fra US Department of State – 2015 Country Report on Human Rights Practices – Serbia udgivet den 13. april 2016, Freedom House – Freedom in the World 2014 – Serbia udgivet den 22. august 2014, Freedom House – Freedom in the World 2015 – Serbia udgivet den 10. juli 2015 samt Amnesty International – Belgrade Pride 2014 – A victory for human rights af 28. september 2014. Flygtningenævnet finder ikke, at de generelle forhold for homoseksuelle i Serbien i sig selv kan begrunde meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7. Flygtningenævnet finder herefter ikke grundlag for at antage, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Serbien vil være i konkret og individuel risiko for forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, eller overgreb omfattet af § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Serb/2017/1/SEL.