iran201841

Nævnet stadfæstede i februar 2018 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Iran. Indrejst i 2015.
Flygtningenævnet udtalte:
”Ansøgeren er etnisk araber og shia-muslim fra [en by i] Iran. Ansøgeren har støttet Ahwazi Democratic Popular Front ved at uddele løbesedler og CD’er med politisk materiale. Ansøgeren er siden blevet medlem af fronten. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Iran frygter at blive henrettet af de iranske myndigheder. Til støtte for sit asylmotiv har ansøgeren oplyst, at han har uddelt løbesedler og CD’er med politisk materiale, og at han har været fængslet to gange. I 2006 var ansøgeren fængslet i ti måneder. I forbindelse med fængslingen fik han at vide, at der var en person, som havde angivet ham. Ansøgeren erkendte ikke, at han havde været politisk aktiv. En dag modtog han et brev, hvor der stod, at han ville blive løsladt. I 2013 var ansøgeren fængslet i tre måneder. Ansøgeren fik at vide, at han var mistænkt for en forbrydelse, og fordi myndighederne ikke havde nogen beviser, blev han løsladt. Ansøgeren blev efterfølgende telefonisk kontaktet af efterretningstjenesten. Ansøgeren blev bedt om at møde på en bestemt adresse. Da han ankom til adressen, blev han vist ind et rum, hvor han skulle kigge ind i en mur. Efterretningstjenesten fortalte, at de gerne ville samarbejde med ansøgeren, og at han skulle videregive informationer om, hvem der lavede hvad i Al-Ahwaz til tjenesten. Under mødet gav ansøgeren udtryk for, at han ønskede at samarbejde. Efter mødet tog ansøgeren hen til sin morbror og forklarede ham, hvad der var sket. Morbroren ødelagde ansøgerens sim-kort og gav ham et nyt. Morbroren fortalte ansøgeren, at han blev nødt til at forlade landet. Herefter opholdt ansøgeren sig 18 dage i morbrorens hjem, hvorefter han forlod Iran. Flygtningenævnet kan ikke lægge ansøgerens forklaring om sit asylmotiv til grund, idet ansøgeren har forklaret udbyggende herom, hvorfor ansøgerens forklaring forekommer konstrueret til lejligheden. Ansøgeren har forklaret udbyggende om, årsagen til, at han er flygtet fra Iran. I politiets anmeldelsesrapport […] oplyste han, at han flygtede, fordi han som araber i Iran ikke havde rettigheder og ikke kunne få uddannelse eller arbejde. I asylskemaet har han oplyst, at han frygter den iranske efterretningstjeneste, fordi han har udført politiske aktiviteter for Al-Hawaz. Han har i samtalerne med Udlændingestyrelsen forklaret, at den iranske efterretningstjeneste forsøgte at hverve ham som spion, og at han frygter efterretningstjenestens reaktion på, at han forlod landet og ikke har virket som spion. Ansøgerens forklaring om, at han ikke turde skrive om sit asylmotiv i skemaet, fordi der var andre iranere til stede i lokalet, kan ikke føre til en anden vurdering. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på, at ansøgeren godt turde skrive om sine politiske aktiviteter i asylskemaet. Flygtningenævnet bemærker, at efterretningstjenesten efter ansøgerens forklaring ikke efterfølgende har forsøgt at kontakte ham, og at det derfor ikke kan lægges til grund, at ansøgerens angivelige afvisning af at være spion, har medført, at han er efterstræbt af de iranske myndigheder. Ansøgeren efter sin forklaring senest været fængslet 3 måneder i 2013, hvor han blev løsladt, fordi der ikke var beviser mod ham. Ansøgeren har derefter opholdt sig i sin hjemby i omkring 2 år uden at opleve problemer. Det kan derfor heller ikke lægges til grund, at ansøgeren aktuelt er efterstræbt som følge af sine politiske aktiviteter. Det forhold at ansøgeren efter sin forklaring har postet politiske budskaber på sociale medier, kan ikke føre til at ansøgeren meddeles asyl. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på, at det ikke er sandsynliggjort, at ansøgerens aktivitet på sociale medier har profileret ham i forhold til de iranske myndigheder. På denne baggrund har ansøgeren ikke sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Iran vil være i risiko for konkret, individuel forfølgelse, eller at han risikerer dødsstraf, tortur, anden umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf. Betingelserne for opholdstilladelse i udlændingelovens § 7, stk. 1, og stk. 2, er herefter ikke opfyldt.” iran/2018/41/thv