Nævnet meddelte i juli 2017 opholdstilladelse (K-status) til et ægtepar samt et barn fra Iran. Indrejst i 2015. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgerne er etniske kurdere og yarsan af trosretning. Den mandlige ansøger er fra landsbyen […], Kermanshah, Iran. Den kvindelige ansøger er fra landsbyen […], Kermanshah, Iran. Den mandlige ansøger har været politisk aktiv for partiet Komala fra sommeren 2013 og frem til udrejsen. Den kvindelige ansøger har ikke forud for udrejsen af Iran været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Den mandlige ansøger har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Iran frygter, at han og familien bliver henrettet af det iranske regime på grund af hans politiske aktiviteter for Komala-partiet. Den kvindelig ansøger har henvist til den mandlige ansøgers asylmotiv. Til støtte for asylmotivet har den mandlige ansøger oplyst, at han blev aktiv for Komala i sommeren 2013, fordi partiet arbejdede for kurdernes interesser i Iran, og fordi hans bror, [A], der havde været aktiv i Komala, i 2012 blev dræbt af den iranske efterretningstjeneste. Ansøgerens egne aktiviteter for Komala bestod i uddeling af politiske materiale, herunder flyers og CD’er, samt indsamling af økonomisk støtte til partiet, sammen med sin ven, [B]. I slutningen af [en forårsmåned] 2015 blev den mandlige ansøger kontaktet af [B], der fortalte, at de skulle uddele politisk materiale samme aften. De kørte sammen på motorcykel til [landsby] og uddelte flyers og CD’er, som de blandt andet efterlod i haver. [B] blev efterfølgende omringet af politiet og råbte, at den mandlige ansøger skulle skynde sig at flygte. Det lykkedes ansøgeren at flygte fra stedet til fods, idet han flygtede til en nærliggende skov, hvor han blev hentet af sin ven, [C], der kørte ham til ansøgerens svigerforældres bopæl, hvor den kvindelige ansøger opholdt sig. De kørte herfra sammen til Orumiyeh, hvorfra de rejste illegalt til Tyrkiet ved hjælp af en menneskesmugler. Den mandlige ansøger har to gange haft kontakt til sin ven, [C], der har oplyst, at den mandlige ansøgers forældre er blevet opsøgt på bopælen og afhørt af efterretningstjenesten, ligesom deres bopæl er blevet ransaget. Den mandlige ansøger er efter ankomsten til Danmark fået kendskab til, at [B] er blevet fængslet. Efter ankomsten til Danmark har ansøgerne haft aktiviteter for Komala, idet begge er medlemmer af partiets afdeling i Danmark, ligesom de har deltaget i et seminar i Herning [i vinteren] 2015, hvor de blev valgt ind i to komiteer. Den mandlige ansøger er derudover aktiv på internettet. Flygtningenævnet kan i det væsentlige lægge den mandlige ansøgers forklaring om asylmotivet til grund, idet forklaringen om sagens væsentlige forhold i tilstrækkelig grad har været konsistent og samstemmende. Flygtningenævnet har vedrørende den mandlige ansøgers forklaring tillagt det betydning, at forklaringen om broren [A]s aktiviteter for Komala støttes af den af [D (vidne)] afgivne erklæring og besvarelse af spørgsmål under nævnsmødet. Flygtningenævnet lægger på denne baggrund til grund, at ansøgerens bror [A] i en periode frem til 2012 var aktiv sympatisør i Komala, og at [A] i 2012 afgik ved døden, medens han var i efterretningstjenestens varetægt. Flygtningenævnet finder videre, at den mandlige ansøger har sandsynliggjort, at han på opfordring af [B] selv blev aktiv sympatisør for Komala i sommeren 2013, og at han herefter frem til udrejsen i [foråret] 2015 udførte et vist antal opgaver for Komala i form af uddeling af materiale og indsamling af midler. Flygtningenævnet finder, at der består en ikke ubetydelig usikkerhed i forhold til, hvorvidt de iranske myndigheder har kendskab til den mandlige ansøgers egne aktiviteter for Komala i Iran. Den mandlige ansøgers aktiviteter i Danmark for Komala, herunder medlemskabet af partiets ungdomskomité, og de fotos den mandlige ansøger offentliggjort på sin Facebook-profil, udgør imidlertid en fortsættelse af den mandlige ansøgers aktiviteter i Iran. Flygtningenævnet finder på denne baggrund, at der er en sådan risiko for, at ansøgeren er eller kan blive identificeret af de iranske myndigheder som politisk aktiv i det kurdiske parti Komala, at den mandlige ansøger ved en tilbagevenden til hjemlandet vil risikere forfølgelse. Den mandlige ansøger opfylder derfor betingelserne for asyl efter udlændingelovens § 7, stk. 1. Den kvindelige ansøger har i det hele henvist til den mandlige ansøgers asylmotiv, og hun meddeles som konsekvens heraf asyl efter udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgerne og deres medfølgende barn opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” Iran/2017/245/SSM