iran2017139
Nævnet meddelte i april 2017 opholdstilladelse (K-status) til et ægtepar samt et barn fra Iran. Indrejst i 2015.
Flygtningenævnet udtalte:
”Ansøgerne er etniske kurdere, sunni-muslimer og statsborgere i Iran. Ansøgerne er født i Al-Tash lejren i Irak. I 2004 flygtede ansøgernes familier til det nordlige Irak, og tog ophold i en transitlejr i [en navngiven by]. I 2005 tog begge ansøgeres familier ophold i Barika-lejren. Ansøgerne lærte hinanden at kende i 2009, og de blev gift i 2012. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Den mandlige ansøger har som asylmotiv henvist til, at han ved indrejse og fremtidigt ophold i Iran frygter at blive fængslet, fordi hans far er politisk aktiv i det kurdiske parti, Parti Serbasti Kurdistan (PSK), og fordi hans far tidligere har været medlem af KDPI. Den mandlige ansøger har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at hans forældre udrejste af Iran til Irak i 1979, hvor de bosatte sig i flygtningelejren Al-Tash. Omkring 2005 kom familien til Barika-lejren. Den mandlige ansøgers far var medlem af KDPI. Den mandlige ansøger ved ikke, hvornår hans far blev medlem af KDPI. Hans primære opgave var at holde vagt ved en KDPI-bygning. Derudover holdt han foredrag og delte aviser ud. Den mandlige ansøger ved ikke, om hans far lavede andre aktiviteter for KDPI. Den mandlige ansøgers far meldte sig ud af KDPI og blev medlem af Parti Serbasti Kurdistan omkring 2006. Han deltog i partiets kongres i 2012. Den mandlige ansøger har aldrig selv været politisk aktiv eller medlem af et parti. Hverken den mandlige ansøger, hans far eller andre fra hans familie har haft problemer med de iranske myndigheder, mens de boede i Irak. Den mandlige ansøger udrejste af Irak i juli 2015. Den kvindelige ansøger har som asylmotiv henvist til, at hun ved indrejse og fremtidigt ophold i Iran frygter at blive fængslet eller dræbt, idet hendes far har været politisk aktiv for KDPI. Den kvindelige ansøger har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at hendes forældre udrejste af Iran til Irak, da de var børn. Familien bosatte sig i Al-Tash, og siden i i Barikha-lejren. Den kvindelige ansøgers far har været medlem af KDPI. Da faren var yngre var han peshmerga, og har deltaget i kamphandlinger. Den kvindelige ansøgers far er stadig medlem af partiet, og deltager i partiets møder i Koye. Den kvindelige ansøger har aldrig selv været politisk aktiv eller medlem af et parti. Hun er ikke bekendt med, at hendes far har oplevet nogen problemer eller konflikter med de iranske myndigheder, mens han boede i Irak. Hun har aldrig selv oplevet nogen problemer eller konflikter med de iranske myndigheder i Irak. Hun udrejste af Irak [i] november 2015. Flygtningenævnet kan lægge ansøgernes forklaringer til grund. Flygtningenævnet lægger således til grund, at ansøgerne er kurdere fra Iran og børn af familier, der i 1979 flygtede fra Iran til Irak, hvor familierne siden har opholdt sig i Al-Tash-lejren og siden i Barikha-lejren. På grundlag af den kvindelige ansøgers forklaring, de fremlagte dokumenter og de oplysninger som ansøgerens advokat har indhentet hos denne ansøgers far, finder nævnet det sandsynliggjort, at den kvindelige ansøgeres far i gennem en årrække har været medlem af KDPI, og at han fortsat er aktivt medlem af partiet. Nævnet finder det endvidere sandsynliggjort, at den kvindelige ansøgers far i slutfirserne var peshmerga, og at han deltog i væbnet kamp på den iranske side af grænsen. Flygtningenævnet finder på denne baggrund under henvisning til de foreliggende baggrundsoplysninger, at den kvindelige ansøger på grund af farens politiske aktiviteter ved indrejse i Iran vil risikere at blive identificeret som kurdisk modstander af det iranske regime. Flygtningenævnet har ved vurderingen heraf tillige lagt vægt på, at den kvindelige ansøger ikke taler farsi, og at hun ikke er i besiddelse af iranske identifikationspapirer af nogen art. Flygtningenævnet finder derfor, at den kvindelige ansøger har sandsynliggjort, at hun ved en tilbagevenden til Iran vil være i risiko for asylbegrundende forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. På grundlag af den mandlige ansøgers forklaring finder Flygtningenævnet, at det alene er sandsynliggjort, at denne ansøgeres far frem til 2006 har været medlem af KDPI, og at faren i den forbindelse var vagt ved partiets arrangementer. Det er endvidere sandsynliggjort, at den mandlige ansøgers far på et tidspunkt har tilsluttet sig partiet PSK. På grundlag af den mandlige ansøgers usikre og divergerende forklaring om farens politiske aktiviteter efter 2006 og det begrænsede omfang af farens aktiviteter for KDPI, finder nævnet ikke, at den mandlige ansøger har sandsynliggjort, at han på grund af farens politiske aktiviteter vil risikere overgreb eller forfølgelse i Iran. Den omstændighed, at ansøgeren er født og opvokset i Al Tash-lejren og senere har opholdt sig i KRI, kan efter de foreliggende baggrundsoplysninger ikke i sig selv begrunde, at den mandlige ansøger meddeles opholdstilladelse. Endelig kan de generelle forhold for kurdere i Iran heller ikke i sig selv føre til, at den mandlige ansøger skal meddeles opholdstilladelse. Som ovenfor anført finder Flygtningenævnet, at den kvindelige ansøger skal meddeles opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Ansøgerne er ikke indrejst i Danmark samtidig, idet den kvindelige ansøger ankom godt fire måneder efter den mandlige ansøger. Det skal herefter vurderes, om den mandlige ansøger kan opnå konsekvensstatus i relation til den kvindelige ansøger. Nævnet finder under de foreliggende omstændigheder, at betingelserne herfor er opfyldt. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgerne og deres medfølgende barn opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” Iran/2017/139/CHHA