iran2016148

Nævnet stadfæstede i december 2016 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Iran. Indrejst i 2015.
Flygtningenævnet udtalte:
Ansøgeren er etnisk kurder og yarsan fra Sarpol Zahab, Kermanshah, Iran. Ansøgeren har sympatiseret med det politiske parti KDPI fra 2012-2015. Han har udleveret KDPI materiale til forskellige adresser i Iran. Han har også deltaget i fredelige demonstrationer i Teheran. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Iran frygter at blive fængslet eller henrettet af den iranske efterretningstjeneste, fordi han har sympatiseret med KDPI. Til støtte for sit asylmotiv har ansøgeren oplyst, at han gennem sin gymnasietid blev undertrykt af undervisere og elever på grund af sin kurdiske baggrund, og fordi han er yarsan. Som følge heraf begyndte ansøgeren at sympatisere med KDPI i [sommeren/efteråret] 2012. Ansøgerens storebror, [A], var medlem af KDPI, og han gav ansøgeren til opgave at uddele cd’er, løbesedler og det kurdiske flag. Ansøgeren fik også udleveret nogle spraydåser og fik at vide, at han skulle skrive slagord på husmurer og vægge rundt omkring i byerne. Ansøgeren uddelte, frem til sin udrejse af Iran i [sommeren] 2015, KDPI materiale to til tre gange om året op til KDPI mærkedage. Ansøgeren besluttede at rejse til en anden landsby, Bandar Abbas, i [sommeren] 2015 for at arbejde som svejser og byggearbejder. [I sommeren] 2015 blev ansøgeren kontaktet af sin moster, der fortalte ansøgeren, at hun var bekymret for ansøgerens storebror, [A], fordi han ikke havde været hjemme i over en uge. Ansøgeren modtog igen et opkald fra sin moster [i sommeren] 2015, der oplyste, at ansøgerens forældres bopæl var blevet ransaget. Hans moster havde ikke selv været til stede under ransagningen, men hun havde set, at nogle biler var standset foran ansøgerens forældres bopæl. Samme dag forlod ansøgeren Iran uden at tage kontakt til sine forældre eller søskende. Flygtningenævnet kan ikke lægge ansøgerens forklaring til grund for så vidt angår hans politiske aktiviteter. Efter hans forklaring har han alene omdelt materiale to til fire gange om året i godt tre år. Flygtningenævnet finder det usandsynligt, at hans bror, der var aktivt medlem i KDPI og i øvrigt ikke ville forklare ansøgeren om sine aktiviteter, får ansøgeren til at påtage sig en så farlig aktivitet, som han lige så godt kunne gøre selv. Nævnet finder det endvidere påfaldende, at hans nærmeste familie ikke ringede til ham før omkring en uge efter, at broren var forsvundet. Nævnet bemærker, at ansøgeren under mødet har forklaret afglidende og upræcist, hvorfor forklaringen ikke forekommer selvoplevet. Nævnet er ved vurderingen opmærksom på, at der kan være tolkeproblemer. Som følge af ovenstående tilsidesætter nævnet ansøgerens forklaring om hans politiske aktivitet som usandsynlig, upræcis og utroværdig. For så vidt angår hans religion bemærker nævnet, at han alene har påberåbt sig generelle forhold for tilhængere af religionen Yari. Nævnet finder ikke, at den omstændighed, at ansøgeren tilhører Yari, i sig selv kan føre til, at ansøgeren har ret til beskyttelse i Danmark. Nævnet finder heller ikke, at det forhold, at han er udrejst illegalt af Iran i sig selv kan føre til asyl. Ansøgeren har herefter ikke sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Iran vil være i risiko for forfølgelse, der er omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, eller risikere overgreb, jf. udlændingelovens § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse. iran/2016/148/DTO