Nævnet stadfæstede i september 2016 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Irak. Indrejst i 2015.
Flygtningenævnet udtalte:
”Ansøgeren er etnisk araber og sunni muslim fra […], Basrah, Irak. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Irak frygter at blive dræbt af shiitiske grupperinger. Videre har ansøgeren henvist til de generelle forhold i Irak. Til støtte for sit asylmotiv har ansøgeren forklaret, at han om natten til den [sommeren] 2015 blev opsøgt af tre maskerede og bevæbnede mænd på familiens bopæl, som truede ansøgeren og hans familie på livet, fordi de er sunnimuslimer. Ansøgeren anmeldte kort efter episoden til de lokale myndigheder, men de kunne ikke være behjælpelige med at beskytte familien mod fremtidige angreb. På baggrund af ovenstående udrejste ansøgeren den [sommeren] til Tyrkiet med fly. Den resterende del af ansøgerens familie flyttede til Bagdad, hvor de har opholdt sig siden. Flygtningenævnet lægger i overensstemmelse med Udlændingestyrelsens afgørelse til grund, at ansøgeren isoleret set opfylder betingelserne for at blive meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet skal herefter tage stilling til, om ansøgeren som internt flugtalternativ kan henvises til at tage ophold i Bagdad. Flygtningenævnets flertal finder på baggrund af de foreliggende baggrundsoplysninger, at den generelle sikkerhedsmæssige situation i Bagdad, herunder for sunnimuslimer trods vanskelig ikke er af en sådan karakter, at det kan antages, at der er reel risiko for overgreb omfattet af den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3, alene som følge af den blotte tilstedeværelse i området. Det fremgår af baggrundsoplysningerne, herunder UK Home Office rapport "Country Information and Guidance - Iraq: Internal relocation (and technical obstacles)", udgivet den 24. december 2014, s. 17, at det er muligt for sunnimuslimer, shiamuslimer og kurdere at tage ophold i Bagdad, og at der generelt ikke er nogen uoverkommelige forhindringer, der udelukker irakiske statsborgere fra at tage ophold i Bagdad. Det fremgår tillige af Country Information and Guidance, Iraq: Sunni (Arab) Muslims fra august 2016, pkt. 2.2.8, side 6, at ”However, it does not appear to form part of a consistent or systemic risk to Sunnis. Whilst decision makers must consider each case on its merits, in general, a Sunni will not face a real risk of persecution or serious harm in the southern governorates”. Flygtningenævnet finder herefter, at ansøgeren kan henvises til at tage ophold i Bagdad uden risiko for overgreb, herunder uden risiko for overgreb fra shiitiske grupperinger. Flygtningenævnet har i forbindelse med denne vurdering lagt til grund, at ansøgeren uanset at han har haft en frisørsalon i Basrah, ikke er profileret over for shiitiske grupperinger. Det kan ikke føre til en ændret vurdering, at ansøgerens navn står på anmeldelsen vedrørende episoden i Basrah. Ved vurderingen af, om ansøgeren kan henvises til at tage ophold i Bagdad, skal det desuden godtgøres, at dette efter en samlet vurdering af situationen, herunder de personlige forhold, kan anses for rimeligt, jf. UNHCR Handbook pkt. 91, og "UNHCR's Guidelines on International Protection" af 23. juni 2003, afsnit II C. Flygtningenævnet lægger for så vidt angår ansøgerens individuelle situation til grund, at han, der udrejste legalt fra lufthavnen i Basrah, ikke har haft problemer med myndighederne, og at han er uprofileret i forhold til shiitiske grupperinger. Han er etnisk araber og en enlig, ung arbejdsduelig mand, som ikke lider af væsentlige helbredsmæssige problemer. Endelig har Flygtningenævnet lagt til grund, at ansøgerens far, mor og fem søskende bor i Bagdad, og at ansøgeren løbende har kontakt til disse familiemedlemmer, der ikke har haft konkrete konflikter i Bagdad. Flygtningenævnet finder på baggrund af ovennævnte, at det er rimeligt at henvise ansøgeren til at tage ophold i Bagdad, idet han må antages at kunne etablere sig der som et internt flugtalternativ. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Irak/2016/31/SSM