Nævnet stadfæstede i februar 2011 Udlændingeservices afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Irak. Indrejst i 2009.
Flygtningenævnet udtalte:
”At ansøgeren er kurder, født i Kirkuk, og sunni-muslim. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Irak frygter at blive dræbt af personer fra en islamistisk gruppe, fordi han i perioden fra 2003 til 2008 har gjort tjeneste i blandt andet den amerikanske hær i Irak. Ansøgeren har ved mødet i Flygtningenævnet henvist til, at hans familie har modtaget i alt fem trusselsbreve. Et trusselsbrev modtaget i 2006/2007, et andet trusselsbrev modtaget omkring nytår 2008, et tredje trusselsbrev modtaget umiddelbart efter hans udrejse af Irak i slutningen af 2008 et fjerde brev modtaget efter broderens død i efteråret 2009 samt et femte brev modtaget i sommeren 2010. Ansøgeren har endvidere henvist til, at hans bror i efteråret 2009 blev dræbt, og at han frygter, at den resterende del af familien, herunder moderen, er blevet dræbt ved en eksplosion i Kirkuk i starten af 2011. Efter ansøgerens opfattelse har alle disse drab deres baggrund i og forbindelse til ansøgerens asylmotiv. Flygtningenævnet lægger til grund, at ansøgeren har arbejdet for det irakiske militær, og at han også har været tilknyttet og arbejdet for de amerikanske styrker i Irak i perioden fra 2003 til begyndelsen af 2008. Den omstændighed, at ansøgeren har haft arbejde for de amerikanske styrker, kan ikke generelt medføre, at han som følge heraf befinder sig i en asylrelevant risiko for forfølgelse og overgreb omfattet af udlændingelovens § 7 ved sin tilbagevenden til Irak. Flygtningenævnet lægger ved vurderingen heraf også vægt på, at ansøgeren har kunnet opholde sig hos sin familie i Irak i cirka ni måneder, fra han stoppede hos amerikanerne, til han udrejste. Hertil kommer, at han kort før sin udrejse kunne få udstedt id-papirer med mere af myndighederne. Ansøgeren har videre henvist til, at han ved sin tilbagevenden til Irak skulle være i en konkret risiko for forfølgelse eller overgreb omfattet af udlændingelovens § 7. Han har i den forbindelse henvist til de nævnte fem trusselsbreve, ligesom han har henvist til broderens død i efteråret 2009 samt moderens og andre familiemedlemmers mulige død i starten af 2011. Flygtningenævnet kan ligesom Udlændingeservice ikke lægge ansøgerens forklaring om de nævnte trusselsbreve til grund. Ved afgørelsen heraf lægger Flygtningenævnet vægt på, at ansøgeren har afgivet divergerende og udbyggede forklaringer om de nævnte trusselsbreve. For det første har ansøgeren først under mødet i Flygtningenævnet oplyst, at der skulle være fremkommet to trusselsbreve, før han stoppede hos amerikanerne i 2008. For det andet har han forklaret divergerende med hensyn til, om det var de to første breve – eller det fremlagte brev af [……….] 2008 – der skulle være blevet forelagt præsident Jalals søn. For det tredje har ansøgeren afgivet divergerende forklaringer med hensyn til indholdet og fremkomsten af de omtalte trusselsbreve. For det fjerde finder Flygtningenævnet som Udlændingeservice, at det er påfaldende, at der kort tid før gensamtalen i Udlændingeservice den [………] 2010 skulle være fremkommet endnu et trusselsbrev. Flygtningenævnet finder heller ikke, at ansøgeren har sandsynliggjort, at der er en sammenhæng mellem de nævnte trusselsbreve og drabet på ansøgerens bror i efteråret 2009. Flygtningenævnet lægger ligesom Udlændingeservice til grund, at ansøgerens bror efter det oplyste blev dræbt sammen med andre soldater, og at det alene er ansøgeren, der har en formodning om, at der er en sammenhæng mellem trusselsbrevene og drabet. Flygtningenævnet bemærker i den forbindelse, at ansøgerens bror efter det oplyste fortsatte sit virke også efter fremkomsten af det fremlagte trusselsbrev fra efteråret 2008. Endelig er det helt udokumenteret, at ansøgerens mor og andre nære familiemedlemmer skulle være blevet dræbt i starten af 2011 ved en eksplosion i Kirkuk, herunder at dette skulle have sammenhæng med ansøgerens asylsag. Ansøgeren opfylder derfor ikke betingelserne for at få asyl efter udlændingelovens § 7, og Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingeservices afgørelse. ” irak/2011/5