Nævnet stadfæstede i september 2018 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en kvindelig statsborger fra Etiopien. Indrejst i 2015.
Flygtningenævnet udtalte:
”Ansøgeren har oplyst, at hun er etnisk tigrinya og kristen ortodoks fra Eritrea. Ansøgeren har oplyst, at hun er født i Etiopien af forældre med eritreisk statsborgerskab, og at hun og hendes forældre i 1998 blev deporteret til Eritrea. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at hun ved en tilbagevenden til Eritrea frygter, at hun vil blive tvunget til at aftjene militærtjeneste. Ansøgeren har videre henvist til, at hun ved en tilbagevenden til Eritrea frygter, at hun vil blive fængslet af myndighederne, fordi hun ikke har nogen identitetspapirer og er udrejst illegalt af Eritrea. Til støtte for asylmotivet har ansøgeren forklaret, at hendes forældre havde eritreisk statsborgerskab. I 1998 blev ansøgeren og hendes forældre deporteret til Eritrea på grund af krigen mellem Eritrea og Etiopien. Ansøgerens bror, [A], blev tilbage i Etiopien hos ansøgerens fars ven, [B], fordi [A] ikke var på bopælen, da ansøgeren og forældrene blev deporteret. I 1999 afgik ansøgerens far ved døden, og i 2000 afgik ansøgerens mor ved døden. Herefter blev ansøgeren hentet af sin moster, der illegalt tog hende med til Sudan, hvor hun efterfølgende havde ophold. Omkring marts eller april 2015 blev ansøgeren første gang udsat for voldtægt af [mosterens] ægtefælle, [C]. Herefter blev ansøgeren voldtaget af ham adskillige gange. I juni 2015 fandt [C] ud af, at ansøgeren var gravid, hvorefter han udsatte hende for fysiske overgreb. [C] tog ansøgeren hen til et hus, hvor hun opholdt sig i en periode. Under dette ophold aborterede ansøgeren. I [efteråret] 2015 arrangerede [C], at ansøgeren skulle tage ophold i et andet hus. Efter ansøgeren havde opholdt sig i huset i nogle dage, ankom ansøgerens bror, [A]. Ansøgeren og hendes bror opholdt sig i huset i omkring 15 dage, hvorefter de påbegyndte deres udrejse af Sudan til Egypten. Flygtningenævnet kan ikke lægge ansøgerens forklaring om, at hun er statsborger i Eritrea, til grund. Flygtningenævnet har ved vurderingen heraf lagt vægt på, at ansøgeren på centrale områder har forklaret divergerende, ligesom hendes forklaring for nævnet har fremstået afglidende og usammenhængende på flere punkter. Hertil kommer, at ansøgeren og hendes bror også har forklaret indbyrdes modstridende vedrørende centrale forhold. Ansøgeren har således forklaret divergerende om den telefoniske kontakt mellem hende og hendes bror, ligesom hun og broren også indbyrdes har forklaret divergerende herom. Divergenserne vedrører både omfanget af den telefoniske kontakt, indholdet af kontakten og anledningerne til kontakten. Ansøgeren har endvidere forklaret divergerende og afglidende om, hvordan hun mødte sin bror i Sudan, om hvordan hun kom hen til det sted, hvorfra udrejsen fandt sted, hvor længe hun opholdt sig der og om, hvorvidt [C] ledsagede hendes bror til stedet. Endelig har ansøgeren og hendes bror fortalt indbyrdes divergerende om, hvorvidt ansøgeren har fortalt sin bror om voldtægten. Flygtningenævnet har endvidere tillagt det en vis vægt, at det af den fremlagte sprogtest fremgår, at ”The speaker’s language use cannot validate det speaker’s background i Sudan.” Det fremgår endvidere af samme test, at ansøgeren har svært ved udtalen af nogle lyde, der anvendes i arabisk, og at disse lyde også er almindelige i sproget tigrinya, men ikke i sproget amharic, der tales i Etiopien. Herefter og under hensyn til, at ansøgeren har forklaret, at hun er født i Etiopien, tiltræder Flygtningenævnet, at det må lægges til grund, at ansøgeren er statsborger i Etiopien og derfor asylretligt skal vurderes i forhold hertil. På den anførte baggrund, og idet ansøgeren ikke har oplyst om konflikter i Etiopien, har ansøgeren ikke sandsynliggjort, at hun ved en tilbagevenden til Etiopien vil være i risiko for forfølgelse eller overgreb omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Etiopien/2018/10/SSM