elsa20161

Nævnet meddelte i juni 2016 opholdstilladelse (B-status) til et ægtepar samt et medfølgende barn fra El Salvador. Indrejst i 2015.
Flygtningenævnet udtalte:
”Ansøgerne er etniske latin amerikanere og kristne af trosretning fra San Salvador, El Salvador. Ansøgerne har ikke været medlemmer af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktive. Den mandlige ansøger har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til El Salvador frygter at blive slået ihjel, idet banderne ikke har respekt for menneskeliv. Den mandlige ansøger har endvidere henvist til, at han frygter, at han fortsat vil blive opkrævet beskyttelsespenge. Den mandlige ansøger har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at han blev opsøgt af en ung dreng på sin bopæl [i sommeren] 2014. Drengen gav ansøgeren en telefon og fortalte, at der var nogen, der ville snakke med ham. Henvendelsen var fra [A], der er bandeleder og en del af gruppen [B]. [B] kontrollerer det område, hvor ansøgerne bor. [A] fortalte ansøgeren, at han skulle betale beskyttelsespenge til drengen, samt at de ville komme igen fremover. [A] fortalte tillige, at ansøgeren og dennes familie blev overvåget, og at [B] vidste, hvor de arbejdede, og hvor ansøgerens stedsøn og svigerinde gik i skole. [A] fortalte, at ansøgeren og dennes familie ville blive slået ihjel, såfremt de ikke ville samarbejde. Ansøgeren gav 20 dollars til drengen. Senere fik drengen 40 dollars per gang. Der kom desuden andre drenge og indkrævede penge for [B]. Ansøgeren talte med sin ægtefælle om truslerne, men de blev enige om at tage det roligt, fordi de godt kunne betale beskyttelsespengene. Ansøgeren var i USA fra [sommeren] 2014 og frem til [slutningen af] 2014 for at besøge sin svigermor, som var syg. Ansøgerens ægtefælle var ikke med, fordi hun ikke havde visum til USA på daværende tidspunkt. Da ansøgeren kom hjem fra USA, blev han igen kontaktet telefonisk af [A]. [A] fortalte, at ansøgeren nu skulle betale 100 dollars i beskyttelsespenge per uge. [A] fortalte desuden, at ansøgeren og dennes familie ville blive slået ihjel, såfremt de anmeldte truslerne til politiet. I slutningen af 2014 blev ansøgerens svigerinde opsøgt, truet og forulempet af medlemmer af [B]. Herefter besluttede ansøgeren og dennes familie at forlade El Salvador, hvorfor de fremskaffede de nødvendige papirer. [I foråret] 2015 blev ansøgeren opsøgt af tre mænd fra [B]. Personerne rettede en pistol mod ansøgeren, tog hans penge og telefon, udsatte ham for vold og fortalte, at han ville blive slået ihjel, såfremt han anmeldte [B] til politiet. Den kvindelige ansøger har som asylmotiv henvist til, at hun ved en tilbagevenden til El Salvador frygter, at hun og hendes familie vil blive slået ihjel af gruppen [B]. Den kvindelige ansøger har endvidere henvist til, at hun frygter at [B] vil udsætte hendes søster for voldtægt, tvinge søsteren ind i prostitution, tvangsrekruttere hendes søn og fortsætte med at afpresse ansøgeren og dennes familie. Den kvindelige ansøger har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at hun og hendes familie, siden [sommeren] 2014 og frem til deres udrejse [i] 2015, er blevet udsat for afpresning og trusler på livet af gruppen [B]. Ansøgeren og dennes familie blev opsøgt af gruppen [B] næsten hver fredag. [I efteråret] 2014 blev ansøgeren, i forbindelse med sit arbejde, udsat for trusler på livet af en person fra [B]. Han anklagede ansøgeren for at have givet politiets telefonnummer til hans søn og for at have blandet sig i [B’s] affærer. Afpresningen fortsatte indtil ansøgerens og dennes families udrejse og steg 100 dollars hver gang. Et flertal af Flygtningenævnets medlemmer kan lægge ansøgernes og deres søster/svigerindes forklaringer til grund. Flertallet lægger vægt på, at ansøgerne i det væsentlige har forklaret konsistent, og at forklaringerne støttes af de foreliggende baggrundsoplysninger, herunder UNHCR ”Eligibility Guidelines for Assessing the International Protection Needs of Asylum-Seekers from El Salvador” fra marts 2016 om forholdene i El Salvador, herunder de rivaliserende dominerende banders magt og chikane mod befolkningen samt politiets manglende muligheder for at retsforfølge den kriminalitet, banderne udøver. Flertallet lægger videre vægt på, at den mandlige ansøger er blevet udsat for afpresning af beløb, der er steget til 100 dollars per uge, at truslerne er gentaget flere gange og understøttet af trusler i forbindelse med overgreb på ansøgernes søster/svigerinde og trusler i forbindelse med et røverisk overfald mod den mandlige ansøger. På denne baggrund finder flertallet, at ansøgerne har sandsynliggjort, at de, hvis de vender tilbage til El Salvador, konkret og individuelt risikerer overgreb af den karakter, de er blevet truet med, navnlig fordi de i og med udrejsen er ophørt med at betale det afkrævede ugentlige beløb. På baggrund af baggrundsoplysninger, herunder ovennævnte UNHCR ”Eligibility Guidelines for Assessing the International Protection Needs of Asylum-Seekers from El Salvador” fra marts 2016, kan det ikke antages, at ansøgerne kan undgå denne risiko ved at tage ophold et andet sted i El Salvador. Flertallet finder herefter, at ansøgerne har sandsynliggjort, at de risikerer forfølgelse eller overgreb omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgerne samt et medfølgende barn opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2.” Elsa/2016/1/SHH