Nævnet stadfæstede i maj 2017 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Bangladesh. Indrejst i 2015. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren har oplyst, at han er burmesisk statsborger og etnisk rohingya samt sunnimuslim. Han har oplyst, at han kommer fra [by], [region], Burma. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Burma frygter at blive slået ihjel, fordi han er etnisk rohingya og sunnimuslim. Til støtte for sit asylmotiv har ansøgeren forklaret, at han kun kan huske, at hans mor fortalte ham, at han er rohingya. Derudover mødte ansøgeren nogle rohingya-folk i Pakistan, som fortalte ham, at hvis man vender tilbage til Burma som rohingya, vil man blive dræbt. Ansøgeren var omkring halvandet år, da han og hans mor udrejste illegalt af Burma til Bangladesh. Ansøgerens mor forsørgede dem ved at gøre rent og lave mad hos folk. Da han var omkring seks-otte år gammel, døde hans mor af sygdom. Herefter boede ansøgeren omkring fem måneder hos den familie, som hans mor senest havde arbejdet for. Ansøgeren tog efterfølgende til Dhaka, hvor han boede på gaden og arbejdede med løsarbejde på byggepladser. Ansøgeren opholdt sig i alt omkring 13 år i Bangladesh, hvorefter han rejste illegalt til Indien, hvor han arbejdede med at fælde træer og boede hos sin arbejdsgiver i omkring fem måneder. Ansøgerens arbejdsgiver hjalp ham med at udrejse illegalt til Pakistan, hvor han arbejdede med fiskeri og opholdt sig illegalt i omkring et halvt år. Herefter rejste han til Iran, hvor han arbejdede i Teheran hos et firma, som lavede plasticbeholdere. Ansøgeren opholdt sig i Iran i et år og tre måneder, indtil han tog til Irak. I Irak opholdt ansøgeren sig illegalt et år i Baghdad, hvor han arbejdede med rengøring på et hospital. Herefter opholdt han sig et år i Kirkuk, hvor han arbejdede med at laste køretøjer. Fra Irak påbegyndte ansøgeren sin rejse mod Danmark. Flygtningenævnet kan ikke lægge til grund, at ansøgeren er statsborger i Burma og etnisk rohingya. Nævnet finder således, at ansøgeren ikke på en troværdig måde har sandsynliggjort sit burmesiske statsborgerskab og sit etniske tilhørsforhold til rohingya. Ansøgerens forklaring om, at han er rohingya fra Burma er ikke understøttet af andre omstændigheder. Ansøgeren har ikke noget kendskab til Burma eller rohingya-folket. Han taler ikke rohingya, men urdu og i et vist omfang bengali. Flygtningenævnet tiltræder på denne baggrund, at ansøgeren asylretligt skal vurderes i forhold til Bangladesh. Da ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Bangladesh vil være omfattet af udlændingelovens § 7, stadfæster Flygtningenævnet herefter Udlændingestyrelsens afgørelse.” Bang/2017/2/SSM