

Flygtningenævnets baggrundsmateriale

Bilagsnr.:	98
Land:	Albanien
Kilde:	Migrationsverket
Titel:	Media i Albanien
Udgivet:	19. august 2010
Optaget på baggrundsmaterialet:	10. september 2010

Denna sammanställning av information/länkar är baserad på informationssökningar gjorda av Migrationsverkets landinformationsenhet under en begränsad tid. Sammanställningen gör inte anspråk på att vara uttömmande och bör inte tillmätas exklusivt bevisvärde i samband med avgörandet av ett enskilt ärende. Refererade dokument bör läsas i sitt sammanhang.

Media i Albanien

Fråga:

Skulle även vara bra med fördjupad landinformation om situationen för media i Albanien.

Svar:

Freedom House (2010) skriver i Nations in transit att yttrandefriheten är garanterad enligt konstitutionen. Den teknologiska utvecklingen inom albansk media har utvecklats men de lagar som ska garantera en fri media är fortfarande inte kompletta. Mediemarknaden är till stor del beroende av finansiering från företag. Detta i kombination med lagar som inte stödjer finansiell genomsyn gynnar mediaägare och politiker istället för allmänheten. På Reporters Without Borders pressfrihetsindex föll Albanien under 2009 från en 79 till en 88 plats. 175 länder är med i rankingen.

I juni 2009 bestod medias rapportering av valet till stor del av bildmaterial tillsammans med partiproducerade kommentarer. Mediebevakningen var antingen på

regeringens eller oppositionens sida, mindre partier fick inte det utrymme de hade rätt till.

Public service bolaget Radio Televizioni Shqiptar (RTSH) fortsatte under året (2009) att vara jävig och bevakade främst regeringens aktiviteter. Bolagets sändningar har den största spridningen i landet och är till stor del beroende av de statliga anslagen.

Även National Council of Radio and Television (NCRT) som gett licens till 69 lokala TV kanaler och 50 kabel TV kanaler har genom tvivelaktiga politiska utnämningar visat tecken på att vara jävig.

Tidningen Tema fick sitt hyreskontrakt uppsagt av staten och trots lagbeslut på den felaktiga vräkningen blev journalister hindrade från att gå in i byggnaden och polisen hindrade flytten av utrustning.

Sporadiska händelser av våld mot journalister förekom. Temas ägare och redaktör Mero Baze blev attackerad av Rezart Taci och hans livvakter. Mero Baze hade rapporterat om påstådda illegala affärer i samband med privatiseringen av det statliga oljebolaget som Taci driver.

United States Department of State bekräftar i sin Country Report bilden av politikerns och företags inflytande över den albanska mediabevakningen. Det förekom direkta hot mot journalister.

Inslag i det populära tv-programmet Fiks Fare ledde till avsked och rättsfall där statligt anställda blev anklagade för korruption.

Även den privatägda kanalen Top Channel, som ibland är regeringskritisk, blev på tvivelaktiga grunder vräkt från den statligt ägda byggnaden de hyrde in sig i.

European Commission (2009) bekräftar i Progress report Albania att media inte har ett lagverk som lever upp till internationell standard.

Källor

EU ; European Commission (2009-10-14) Albania 2009 Progress Report (Lifos 22218)

http://www.ecoi.net/file_upload/1226_1265639104_al-rapport-2009-en.pdf

Freedom House (2010-06-30) Nations in Transit 2010 – Albania (Lifos 21446)

<http://www.freedomhouse.eu/images/nit2010/NIT-2010-Albania-proof-II.pdf>

United States Department of State (2010-03-11) 2009 Country Reports on Human Rights Practices – Albania (Lifos 22540)

<http://www.unhcr.org/refworld/docid/4b9e531ac.html>