Kiva (33)

Asien-instituttet
Ksbenhavns Universitet

Leifsgade 33, DK-2300 Kebenhavn S, PR
f: 35328830 fax: 353288 35 Opdateret i _UR
E-mail: oesterg@coco.ihi.ku.dk .. _M

Jens Dstergaard Petersen

Udleendingestyrelsen
Dokumentationskontoret
Sandholmlejren

Keere Else QOligaard, den 6. oktober 1998

I Deres brev af den 24. september 1998 stiller De en raekke spgrgsmél om kinesiske
tidsskrifter. Mine svar er som felger:

1. Hvem udgiver tidsskriftet og hvor udgives det?

it = 2 & Beijing zhi chun (ISSN 1074-469X), med den engelske titel “Beijing Spring”,
udgives af ' ' 3 | T

Beijing Spring Inc.

P.O. Box 770429

Woodside, NY 11377

USA

Det senest publicerede nummer af dette tidsskrift, jeg har undersegt, er februar-
nummeret for 1998. Yderligere oplysninger pd engelsk findes pa” URL
<http:/ /bjs.org/aboutbjs.htmi>.

o B ¥ 1 Zhongguo shidai (ISSN ?), med den engelske titel “China Times Magazine”,
udgives af

China Times Magazine Inc.

P.O. Box 1329

Edison, NJ 08818-1329

USA

Det senest publicerede nummer af dette tidsskrift, jeg har undersegt, er februar-
nummeret for 1998. Yderligere oplysninger pa kinesisk kan findes pa URL
<http:/ /www.twnet.com/chinatimes/intro/index.htm>.

Bl B Qianshao (ISSN ?), med den engelske titel “The Front-Line”, udgives af
B B 48 8 £ B & (“The Front-Line’s Redaktionskommite”)

P.O. Box 47360

Morrison Hill Post Office

Hong Kong

1/2



1 L
&

-‘ﬁ'%gim'éekﬁgé‘t%xpublicerede nummer af dette tidsskrift, jeg har undersogt, er februar-
pummeref)for 1998,

> + 4T
B

v Der f‘yah‘es‘ikké at std nogen veldefineret politisk organisation bag nogen af disse tre
“tidsskrifter:

2. Hvem er malgruppen for tidsskriftet?

Den kommercielle malgruppe er politisk interesserede kinesere, der bor uden for
Kina, samt i Hong Kong. Alle tre tidsskrifter bringer afsleringer af menneske-
rettighedsovertreedelser, korruption og nepotisme, og er generelt yderst kritiske overfor
det kinesiske styre (iseer kommunistpartiet).

3. Er tidskriftet offentlig tilgaengeligt i Kina eller er det forbudt?

Tidsskrifterne er ikke offentligt tilgeengelige i Kina (undtaget i Hong Kong).
Spergsmalet om tidsskrifterne er forbudt er mere indviklet. Tidsskrifterne synes ikke
at veere forbudt i den forstand, at der findes offentlige regeringsbeslutninger eller
domstolsafgerelser, der generelt forbyder kinesere at besidde, distribuere eller indfere
de nzevnte tidsskrifter. Der er dog tilfeelde, hvor kritiske tidsskrifter udgivet i Kina
(f.eks. B 7 Dongfang) er blevet offentligt forbudt, skent de af indhold synes langt
mindre anstedelige for styret i Kina end de tre ovennaevnte tidsskrifter, men det
kinesiske styre synes ikke officielt at sortliste udenlandske publikationer. I denne
sammenhzeng er det vigtigt at holde sig for gje, at menings- og ytringsfriheden ikke
beskyttes ved lov i Kina, samt at der hersker en hej grad af vilkérlighed i
retshandhzevelsen pa disse omrader i Kina. Det kan siledes ikke udelukkes, at den
blotte besiddelse af et af de navnte tre tidsskrifter vil kunne betragtes som en kriminel
handling, men modsat er det ogs& muligt, at besiddelsen eller indferslen af sddanne
tidsskrifter tolereres i perioder med ideologisk afslapning eller af visse lovhdndheevere.
Jeg er bekendt med, at tidsskrifter som disse har lzesere i Kina, selv personer i stats-
og partiapparatet, s& det ville ikke vaere umuligt at f& fat i dem i Kina, hvis man
havde de rette forbindelser. Det synes uden for enhver tvivl, at den systematiske
distribution af sddanne tidsskrifter ma udgere en alvorlig kriminel handling, men jeg

kender ikke til nogle konkrete tilfelde, hvor kinesere er blevet demt for at have
distribueret sddanne tidsskrifter.

Ipvrigt kan jeg henvise til, at organisationen Human Rights Watch/Asia lgbende
holder sig orienteret om, hvilke politiske handlinger, der kriminaliseres i Kina; man
kan rette forespergsel til dem via email-adressen <hrwnyc@hrw.org>. ‘

Jeg haber, at disse svar er tilfredsstillende.

7 :
Jens Dstergaard Petersen

2/2



